Markt

Truck of kraam

Houtfestival: zon, gezelligheid, muziek, acts, markt, horeca, ruim 20.000 bezoekers… en jij met je foodtruck of kraam!

Dit jaar maakt Haarlem zich voor de 35e keer op voor het grootste, gezelligste en meest internationale familiefestival van het jaar: het Houtfestival.

De organisatie draait inmiddels op volle toeren en met mooi weer in bestelling en een geschat bezoekersaantal van ruim 20.000 maken we ook van deze editie weer een onvergetelijke dag voor jong en oud.

Geen festival zonder food!

Als internationaal festival willen wij de bezoekers kennis laten maken met gerechten van over de hele wereld. De foodtrucks en kramen worden verspreid over het hele festivalterrein. Maximale kans dat een groot deel van zo’n 20.000 potentiële klanten in opperbeste stemming je kraam weten te vinden. Wie wil dat niet?

Duurzaamheid

Het Houtfestival maakt werk van duurzaamheid. Begin dit jaar hebben we zelfs de A Greener Festival Award gewonnen. Dit heeft ook gevolg voor de culinaire markt. Foodtrucks en marktkramen zijn verplicht om gebruik te maken van biologisch afbreekbaar wegwerpservies. Op het festivalterrein wordt het afval gescheiden ingezameld.

Grijp je kans en meld je aan!

Wil je ook meedoen aan dit succesvolle festival? Meld je dan nu aan via markt@houtfestival.nl.

Hieronder vind je de voorwaarden en veelgestelde vragen over het deelnemen aan de markt.

Richtlijnen en voorwaarden

In deze voorwaarden lees je wat we van je verwachten als je deelneemt aan de markt van het Houtfestival. Lees deze voorwaarden vooraf door, zodat je goed voorbereid bent. Heb je hier vragen over, neem dan contact met ons op via markt@houtfestival.nl.

Algemeen
  • Wij houden ons het recht voor om op basis van diversiteit en inpassing binnen de doelstellingen van het festival, je aanmelding niet te honoreren.
  • Onze marktmeesters zijn jouw aanspreekpunt op deze dag. Je volgt te allen tijde hun aanwijzingen op. Zij zijn te herkennen aan hun shirt.
  • De organisatie van het Houtfestival is niet verantwoordelijk voor schade, diefstal etc.
  • Het Houtfestival berekent € 400 borg voor de garantstelling en het kassasysteem.
  • Bij het Houtfestival werken we alleen met digitale betalingen. Elke kraam krijgt een digitaal betaal apparaat. Bezoekers met contant geld kunnen bij onze kassa´s een tijdelijke pinpas lenen/huren waarmee bij alle bars en kramen betaald kan worden.
  • Iedere ondernemer/foodtruckhouder/marktkraamhouder is verplicht met ons betaalsysteem te werken. Indien er toch met een eigen pinapparaat of contant geld wordt gehandeld wordt de borg niet terugbetaald.
Op- en afbouw
  • Op zondag is het marktterrein vanaf 08.30 uur toegankelijk voor het opbouwen/inrichten van je plek/kraam. Uiterlijk om 11.00 uur moet het marktterrein vrij zijn van auto’s en/of busjes.
  • Het is niet toegestaan om op het gras te rijden, maar uitsluitend over de paden en de rijplaten.
  • Voordat je het terrein betreedt, vraag je aan een van onze marktmeesters welke standplaats voor jou bestemd is. Deze komt alleen tot je beschikking als de huur, de kosten voor het gebruik van de stroom en de borg zijn betaald.
  • Het is niet toegestaan om tijdens het festival auto’s en/of busjes op het festivalterrein te parkeren; ook niet om tussentijds te bevoorraden.
  • Parkeren van auto’s en/of busjes mag alleen op de daarvoor bestemde plaatsen. De marktmeesters geven je hiervoor aanwijzingen.
  • Vanaf een vooraf bepaalde tijd (het einde van het festival) is het toegestaan om het terrein met auto’s op te gaan en je kraam/plek leeg te halen/af te breken. Hierbij volg je de aanwijzingen van de marktmeesters.
  • Je dient je plek netjes achter te laten. Dit houdt in dat al het afval is opgeruimd en in de daarvoor bestemde containers is gedeponeerd. De borg van € 400,- wordt alleen geretourneerd als één van onze marktmeesters uw plek en het terrein rondom heeft gecontroleerd en goed heeft bevonden.
Horeca
  • Verkoop van alcoholische dranken is niet toegestaan. Hierop wordt tijdens het festival streng gecontroleerd, bij overtreding wordt de borg ingehouden en volgt een boete van €250,- euro
  • Je dient gebruik te maken van biologisch afbreekbaar wegwerpbestek (borden, bekers, lepels, servetten, etc. Zie bijvoorbeeld www.biofutura.nl). Hierop wordt tijdens het festival gecontroleerd en bij overtreding volgt een boete van €500.
  • Als je etenswaren gaat bereiden en verkopen, dan dien je de recente wet- en regelgeving van de Voedsel- en Warenautoriteit in acht te nemen. Hetzelfde geldt voor regelgeving rond de brandveiligheid en aansprakelijkheid.
  • Maak je gebruik van apparatuur voor het bereiden van gerechten, dan zorg je zelf voor een goedgekeurde brandblusser ter plekke. Deze is voorzien van een keuringssticker, bevat minimaal 6 kg poeder en is geschikt voor klasse A, B, C en E.
Stroom
  • Bij gebruik van elektrische apparatuur maak je uitsluitend gebruik van goedgekeurde en geaarde kabels. Na goedkeuring door onze elektriciens, word je op het stroomnet aangesloten.
  • Je zorgt zelf voor een kabelhaspel met een minimale lengte van 50 meter.
  • Er wordt door de gemeente en brandweer op veiligheid gecontroleerd. Dit is inclusief tenten en zeilen. Indien ondeugdelijk zal je verzocht worden de zaken te verbeteren of te verwijderen.
  • Bij je aanmelding geef je aan hoeveel stroom je inschat te gaan verbruiken. Wij leveren een basis hoeveelheid. Heb je uiteindelijk meer stroom verbruikt, dan wordt het meerverbruik in rekening gebracht.
  • Water is op het festivalterrein aanwezig.

Veelgestelde vragen

Vragen?

Hier vind je de meestgestelde vragen. Heb je na het lezen van deze vragen nog andere vragen? Stuur dan een mail naar markt@houtfestival.nl.

Welke zaken moet ik zelf meenemen?

Al die zaken die veilig en hygiënisch koken zeker stellen. Daarbij horen een goedgekeurde brandblusser (voorzien van een Keuringssticker, minimaal 6 kg poeder en geschikt voor klasse A, B, C en E), goedgekeurde én geaarde kabels, een eigen kabelhaspel van 50 meter.

Waarop wordt gecontroleerd tijdens de festivaldag?
  • Voedsel- en Warenauthoriteit controleert op naleving van hun regelgeving. In het verleden zijn ze op het festival komen controleren en hebben verscheidene deelnemers aangesproken.
  • Gemeente en brandweer die controleert op de veiligheid in de brede zin des woords: Zijn de tenten/zeilen brandveilig en windvast; is het gebruikte materiaal deugdelijk en gekeurd; kunnen mensen zich ergens aan bezeren etc. Ieder jaar constateren zij gebreken. Bereid je dus goed voor!
  • De Festivalorganisatie controleert voordat de stroom aangesloten wordt op de aanwezigheid van een brandblusser, deugdelijke elektra. Tevens wordt gecontroleerd op het verbruik van elektra. Indien significant meer wordt verbruikt dan opgegeven, moet men bijbetalen.
Hoe zit het met water?
Dat is op het terrein aanwezig en kun je gratis gebruiken.
Per wanneer mag ik het terrein op om op te bouwen?

Op zondagmorgen mag je om 08.30 uur het terrein op komen. Eerder is niet toegestaan en ook niet mogelijk. Je hebt dan tot 11.00 uur de tijd om je auto en aanhanger te ontladen en van het terrein af te halen.

Mogen auto’s blijven staan?
Nee, auto’s mogen niet op het terrein blijven staan.
Waar kan ik parkeren?

Dat kan onder andere bij de parkeergarage bij het Provinciehuis.

Tot wanneer kan ik mij opgeven?

Dat kan tot twee weken van tevoren. Daarna wordt de definitieve planning en veldindeling gemaakt.

Tot wanneer kan ik annuleren?

Indien je tussen de 1 en 2 weken voor aanvang opzegt, worden er 50% van de borg in rekening gebracht. Tussen de 0 en 1 week voor aanvang, is de totale borg verschuldigd.

Waarom moet ik annuleringskosten betalen? Ik verdien toch ook niks?

Alle acts, alle onderdelen op het festival worden bekostigd uit verwachte inkomsten. Daar horen marktinkomsten bij. Als inkomsten op het laatste moment wegvallen, draait het festival verlies. Tevens is het zo dat om de markt mogelijk te maken er allerlei zaken worden ingekocht; denk aan bekabeling, aggregaten, rijplaten, hekken. Ook deze kunnen niet op het allerlaatste moment worden afbesteld. Er zijn dus ook al kosten gemaakt. Dit bij elkaar leidt ertoe dat we genoodzaakt zijn onpopulaire annuleringskosten in rekening te brengen.

Waarom mag ik geen dranken verkopen?

Simpel gezegd omdat dat één van de inkomstenbronnen van het Houtfestival is. Daarbij willen we geen concurrentie.

Wat is de achtergrond van het biologisch afbreekbaar wegwerpbestek?

Er is al genoeg plastic zwerfvuil; als festival willen we niet bijdragen aan nog meer. Dit is één van de manieren waarop we bijdragen aan een duurzamere omgeving. Biologisch afbreekbaar wegwerpbestek kan samen met etensresten in één container en zodanig verwerkt worden.

Waarom is het gebruik van biologisch afbreekbaar wegwerpbestek niet vrijwillig?
Enerzijds omdat dit het voor de bezoekers onduidelijk maakt waar ze de voedselresten (en bestek) in moeten deponeren, anderzijds om de deelnemers aan de markt te laten zien hoe het ook anders kan dan het ‘vertrouwde’ plastic.
Wanneer krijg ik mijn betaalde borg terug?

Vooropgesteld dat de standplaats is achtergelaten in de staat zoals die werd aangeboden (dwz helemaal schoon); men zich gedraagt zoals de festivalorganisatie voor ogen heeft, en het kassasysteem is ingeleverd bij de marktmeester dan wordt de borg na het festival overgemaakt op je rekening door de marktmeester.

Mijn organisatie is niet btw-plichtig, kan ik dan de btw aftrekken van de factuur?

Nee, dat kan niet. Onze stichting draagt btw af over commerciële activiteiten en derhalve berekenen wij ook btw door aan de marktdeelnemers.

Ik heb de factuur ontvangen. Maar ik betaal graag contant op de festivaldag. Is dit mogelijk?

Contant betalen op de festivaldag is niet mogelijk. Een betaling garandeert je plek op het festival, alleen een aanmelding doet dat niet. Vanwege de diversiteit moeten we zeer regelmatig ‘nee’ verkopen aan geïnteresseerden. Indien de standaard betalingstermijn van 14 dagen is verstreken zonder tegenbericht, ontvang je van ons een mail waarin we aangeven dat je nog 7 dagen hebt om te betalen voordat we ‘je plaats’ weer beschikbaar stellen.